Evidujete tržby? A jste si tím jisti?

14. 12. 2016
Elektronická evidence tržeb dopadla na provozovatele stravovacích a ubytovacích služeb od 1. prosince 2016. Stejně jako při zavádění jiných systému, čelí i elektronická evidence tržeb technickým problémům. A to především na straně dodavatelů software, který tržby odesílá.

Problém číslo 1: čas. Tedy, abych byl přesnější, letní / standardní (zimní) čas. Některým systémům se stávalo, že evidovaly tržby o hodinu později, než byla skutečnost. Prostě jako kdyby platil letní čas. Na účtenku byl natisknut správný čas, ovšem do systému se zaevidoval čas o hodinu pozdější. Vzhledem k tomu, že přesný čas tržby je jedním z povinných údajů při kontrole správnosti účtenky (na webu ministestva financi), tak případný ověřovatel zjistil, že účtenka evidována není. A systém finanční správy ihned nabízí možnost takového nepoctivce nahlásit. A on v tom má prsty zákon č. 25/1946 Sb., o letním čase a dodavatel software, který se s letním časem špatně popral. Je možné, že po 26. březnu 2017 (datum zavedení letního času) se nebude situace opakovat.

Problém číslo 2: DPH. V našem právním prostředí sice sazeb DPH máme poměrně dost, ale pokladní systémy si vřele vymýšlí další. Jeden ze software nejen že odesílal data se sazbou DPH 27 %, ale dokonce tuto sazbu tiskl i na účtenky. Druhým problémem v oblasti DPH bylo to, že systém počítal DPH od spodu nahoru, místo od shora dolů. Při tržbě 100 Kč v 15% sazbě daně tak místo 86,96 Kč základu a 13,04 Kč DPH systém odesílal 100 Kč základ a 15 Kč DPH. Samozřejmě i celková částka tržby byla vyšší než ta vytištěná na účtence. A rázem účtenka při ověření nebyla v systému finanční správy nalezena.

Problém číslo 3: celková částka tržeb. Problémy s odesílanými čísly však nebyly jen v oblasti DPH, ale i v oblasti samotné evidence tržeb. Došlo například i k tomu, že systém odesílal nulové částky. Což opět vedlo k neověření účtenky.

Zásadním předpokladem pro odhalení jakékoliv chyby při evidenci tržeb je sebekontrola. Existuje totiž možnost ověřit, jaké údaje jsou evidovány na serverech finanční správy. Ona ta možnost původně být neměla, ale toto je alespoň jedna z věcí, kterou se přímo mně podařilo při jednání s tehdejší náměstkyní ministra Simonou Hornochovou prosadit.

Postup pro ověření je jednoduchý, ale trochu zdlouhavý. Podat žádost o data je možné na stránkách finanční správy po přihlášení do správy údajů evidence tržeb (tedy tam, kde se tvoří certifikáty pro EET a zapisují provozovny). Poslední nabídkou v horním menu jsou „Tržby“. V této nabídce je třeba vyplnit žádost o detailní údaje o tržbách. Prakticky se vyplní jenom období, za které chcete nechat zaslat údaje o tržbách a e-mail, na který vám přijde oznámení, že soubor je připraven ke stažení. Detailní informace o tržbách se nevytvoří ihned, ale musí se na ně čekat. A to až 7 dní. On systém EET je trochu zahlcen přijímáním tržeb, a proto generování těchto detailů dělá po většinou v noci, kdy se tržby evidují méně.

Po vygenerování detailu vám přijde e-mail a můžete si na stejné stránce, jako jste podávali žádost, stáhnout detail svých tržeb. Jedná se o ZIP soubor, který obsahuje tři soubory. Textový soubor s údaji o žádost, soubor CSV (který lze otevřít v Excelu) s popisem položek (vysvětlením zkratek) a samotný CSV soubor s detaily tržeb. Detail tržeb obsahuje 31 sloupců. Jeden řádek výpisu znamená jednu zaevidovanou tržbu. U každé tržby se tak dočtete všechny údaje, které jsou povinně na účtence a rovněž i další údaje. Třeba detail evidence DPH (základ a DPH v jednotlivých sazbách), okamžik přijetí tržby, odeslání zprávy o tržbě a zaevidování tržby v systému. Můžete tak v naprostém detailu porovnat výstupy z vašeho pokladního systému a výstupy ze systému finanční správy.

Pokud zjistíte nesrovnalosti, tak bych doporučoval především kontaktovat provozovatele software, aby je vyřešil (zatím chyba byla vždy na straně dodavatele software). Pokud máte špatně zaevidované tržby, tak bych to zatím neřešil ani s finanční správou. Přece jenom elektronická evidence tržeb má být kontrolní nástroj až v případě nějakých nesrovnalostí v daňovém přiznání. A pokud by finanční úřad vaše špatně zaevidované tržby řešil, pak se domnívám, že ve spolupráci s dodavatelem software byste prokázali chybu v systému a doložili skutečné tržby. A pevně věřím, že za první měsíc nebudou padat likvidační sankce ze strany finanční správy. Každopádně sebekontrolu neodkládejte na později. Proveďte ji co nejdříve. Ať víte, že evidujete tržby správně.

Doporučuji zkusit i evidenci tržeb například s vypnutým internetem. Zda se tržba poté správně zaeviduje. Přece jenom první měsíc je ještě čas na nějaké pokusy.

Doporučuji i maloobchodníkům a velkoobchodníkům zkusit evidovat tržby „na nečisto“ ještě před 1. březnem 2017, aby odladili v software případné chyby a nedostatky. Jak se říká, těžko na cvičišti, lehko na bojišti.

Samozřejmě v případě kontrol či jiných řízení ze strany správce daně jsme ochotni hájit vaše oprávněné zájmy a to i v oblasti elektronické evidence tržeb.

Pavel Říha
Autor článku:


Použitelnost dokumentu

Veškeré informace uvedené v daňovém newsletteru mají pouze informativní a obecný charakter a nenahrazují odborné poradenství. Z tohoto důvodu nemůžeme převzít jakoukoli odpovědnost za jejich použití.

Ačkoli je při přípravě newsletteru věnována maximální péče, není možno vyloučit veškeré případné chyby, nepřesnosti a platnost poskytnutých informací. Další informace, upřesnění a konkrétní možnosti aplikace dané informace ve Vaší společnosti je nutno konzultovat individuálně s příslušnými poradci.